Achilleova píseň: citlivý román ze starého Řecka

čtvrtek, února 13, 2014

Trojská válka, Achilles, princ Paris, krásná Helena, Patroklos, král Agamemnon, Odysseus, Hektor... To všechno jsou důležité postavy hrdinského eposu Ilias, který vznikl v 8. století př. n. l. a za kterým stojí s největší pravděpodobností slavný řecký básník Homér. Achilleova píseň, debut americké autorky M. Millerové, je historický román napsaný právě na motivy tohoto slavného díla.



Původní epos Ilias vypráví o Achilleovi, polobožském princi, který společně s mykénským králem Agamemnonem a ostatními Řeky válčí proti Tróje. Trójský princ Paris totiž unesl Helenu, manželku Agamemnova bratra, která byla oslavována jako ta nejkrásnější z žen. Hlavním těžištěm eposu je potom samotné obléhání Tróje, které se nakonec protáhlo na celé desetiletí. 

Válečný i romantický příběh

Madeline Millerová na knize pracovala dlouhé roky a její preciznost je na celkovém vyznění díla určitě znát, své předlohy drží opravdu poctivě. Oproti eposu jde ale mnohem více po psychologii postav a snaží se vysvětlovat jejich motivaci. Jako hlavního hrdinu a zároveň i vypravěče si vybrala Patrokla, který má v eposu sice důležitou ale přece jen vedlejší roli. Patroklos byl Achilleův nejlepší přítel a měl na něj největší vliv – a právě vztah mezi těmito dvěma hrdiny představuje stěžejní linku celého románu, což sama autorka vysvětluje následovně:

"Chtěla jsem pochopit, jakou roli vlastně Patroklos v jeho životě hrál a jaký byl jejich vztah, když jeho smrt v Achilleovi vyvolala takovou krizi. Přestože nám Homér říká, co jeho postavy dělají, už nám toho neříká moc o tom, proč to dělají. Kdo byl Achilleus? A proč tolik miloval Patrokla? Psaní románu byl můj způsob, jak na tuto otázku odpovědět."

Romantický vztah mezi nepřemožitelným vojákem Achilleem a vyhnancem Patroklem je překvapivý, ale přesto do celého příběhu naprosto uvěřitelně zapadá. Navíc se nejedná o žádný autorčin výmysl, už i Aischylos pár století po vzniku Iliady považoval tyto mýtické postavy za milence. 


Starověké Řecko tedy vnímáme Patroklovýma očima a jeho prostřednictvím se setkáváme se známými králi, bojovníky, bohy i polobohy. Neustálá přítomnost božstev mi potom připadala jako obzvláště poutavá složka příběhu (pokud jste viděli film Trója z roku 2004, tak ten je právě o tuto zajímavou rovinu příběhu úplně ochuzený) a chvílemi tak Achilleova píseň místo historického románu připomíná i žánr fantasy. 

Přidaná hodnota

Skvělý příběh měla Millerová zaručený už ve chvíli, kdy začala psát – napětí, tragédie i velkolepé úspěchy a dobrodružství dýchají z téměř každé jeho stránky. Její přidanou hodnotou je hlavně čtivý vypravěčský styl a dobře propracovaná psychologie postav. 

Původní předlohu jsem nečetla, základní dějovou linku a samotný závěr příběhu ale znám už ze školy, a přesto jsem ke konci, kdy se válka i příběh blíží ke svému hořkosladkému závěru, byla napjatá a nedokázala jsem knihu jen tak odložit. Stejně tak se mi ale líbily okamžiky, kdy si Achilleus s Patroklem na pozadí všech těch velkých událostí začínají uvědomovat, co pro sebe znamenají. Podobně citlivě, intenzivně a zároveň bez většího patosu podaný romantický příběh jsem už dlouho nečetla.

Závěrem

Milovníci starověku, klasiky a historických románů budou mít z Achilleovy písně radost. Millerová svým románem složila starověkému eposu velkou poctu, ale zároveň ho obohatila o další rozměr, a to tím nejpřirozenějším způsobem. Jediný problém s románem snad můžou mít jen ti, pro které je představa romantické zápletky mezi dvěma muži dosud ještě něčím nepřijatelným, protože právě ta je pro pojetí celého příběhu naprosto klíčová. 

Pro mě to bylo skvělé čtení a Achilleovu píseň doporučuji každému, kdo by se zatoužil přenést do starého Řecka a zároveň si oprášit znalosti řecké literární klasiky, která představuje – jak se říká – kolébku naší civilizace. Krásná obálka i sazba od nakladatelství Host je pak už jen třešničkou na dortu.

Mé hodnocení:

★★★★★


Madeline Millerová: Achilleova píseň
Přeložil Tomáš Kačer. Vydalo nakladatelství Host v roce 2014, 368 stran.



Nakladatelství Host mockrát děkuji za zaslání recenzního výtisku.

10 komentářů

  1. Úžasné, presne takéto knihy mám rada. Také, ktoré ma prenesú do minulosti a pohltia, takže mám pocit, ako keby som to obdobie poznala na vlastnej koži. Najlepšia učebnica histórie je predsa dobrý román :) A k tomu skvelý príbeh... Achilleovu píseň mám v merku odkedy vyšla. V mojom zozname kníh na prečítanie sa prepracúva na predné priečky:) Díky za potvrdenie názoru, že je to vážne kniha, ktorá stojí za to :)
    Mimochodom, obálku vraj vytvorilo grafické štúdio v mojom rodnom meste, tak mám ku knihe ešte vrelší vzťah :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta obálka je perfektní! ;) Co je to za město? :)

      Vymazat
    2. Mesto je Trnava, asi tam je niečo vo vode, že odtiaľ pochádzajú takí talentovaní ľudia (ako napríklad aj ja O:-) ) :D Inak som sa to dočítala v zaujímavom rozhovore s nakladateľstvom Host. : http://nase-knihovnicka.blogspot.cz/2014/02/rozhovor-nakladatelstvi-host.html .

      Vymazat
    3. Díky, ten rozhovor jsem četla, ale Trnava mi nějak vypadla z paměti. :)

      Vymazat
  2. Skvělá recenze, jako vždy. O knize jsem slyšela jako o aspirantovi na událost roku, takže mě samozřejmě velmi láká, ale zatím není kdy.
    Je super, že si své publikum nachází i tato verze příběhu (propracovaná, jdoucí po původu příběhu) a ne jen konzumní, zjednodušená, filmová. Příběh za zájem a oživení jistě stojí, třeba přivede nové čtenáře k antice.
    Závěrem musím říct, že se mi líbí i obal!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Přesně to se mi na té knize líbí. Nevím, jestli je to přímo aspirant na událost roku (jsem v tomhle optimista a očekávám, že letos vyjde ještě spousta dalších skvělých knih! :)) ), ale opravdu stojí za pozornost. ;)

      Vymazat
  3. Parádní recenze, pořád se mám od Tebe tolik co učit! :) A tenhle příběh miluji a tahle verze vypadá naprosto dokonale, asi se po ní podívám! :) A obálka je opravdu skvělá!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neumím si představit, co by ses ode mě mohla učit, ale děkuju! :))
      Určitě se po knížce podívej. ;)

      Vymazat
  4. Super recenzia, vyberáš si samé nezvyčajné knihy a to sa mi páči, že sa to tu nehemží young adult ako u ostatných blogov. Chodím sem neskutočne rada! :-)

    OdpovědětVymazat

Oblíbené posty

Ocenění

V roce 2014 jsem měla tu čest, že můj knižní blog získal ocenění Knižní blog roku 2013. :-)

Subscribe