E-mailová romance pokračuje

středa, března 20, 2013

Před dlouhou a dlouhou dobou jsem psala recenzi na epistolární román Dobrý proti severáku, od rakouského spisovatele Daniela Glattauera. Bylo radost tu knihu číst a ve svém hodnocení jsem se s tím netajila. Málokterý román, který je zaměřený čistě jen na romantickou zápletku, si dokáže udržet svou kvalitu a nezabřednout do kýče červených knihoven. Dobrý proti severáku je zábavný román, který je vystavěný na zajímavém konceptu - na e-mailové korespondenci lidí, kteří se nikdy neviděli. 

Příběh psycholingvisty Lea a webdesignerky Emmi zaujal literární kritiky i čtenáře tak moc, že autorovi přicházely desítky rozhořčených žádostí o sepsání nějakého pokračování. Emmi a Leo prý nedostali takový konec, jaký si zasloužili. A tak se Daniel Glattauer, ve snaze potěšit svého čtenáře (a možná se ještě jednou svézt na vlně úspěchu svého prvního románu), pustil do psaní Každé sedmé vlny.


Nový román přímo navazuje na ten předchozí, takže otevřít knihu bez znalosti prvního dílu rozhodně nedoporučuji. Začíná tam, kde původní skončil, a odvíjí se takřka stejně jako předchozí kniha. Styl vyprávění se nezměnil, i nadále se vše dozvídáme z e-mailů, které si Emmi a Leo vyměňují. Glattauer se naštěstí drží své vysoko nastavené "laťky" a virtuální rozhovory Emmi i Lea jsou i tentokrát tak krásně břitké, kousavé, zábavné a přirozené, jako byly v prvním díle. Pokud se vám tedy líbil Dobrý proti severáku, i Každou sedmou vlnu přečtete jedním dechem.

To by bylo k formě, která je jednoduše skvělá. Ale co děj? 

S dějem u Každé sedmé vlny mám bohužel už trochu problém. Emmi se nadále potácí ve svém nenaplněném vztahu a Leo má ve svém životě další ženu. Nic nového pod sluncem. Veškeré peripetie, kterými se hlavní postavy opět musejí proplést, ve čtenáři vyvolávají dojem, že tohle už jednou četl. Ano, v předchozím díle. 

Emmi a Leo se neustále pokoušejí ten podivný vztah ukončit, protože jim začíná být jasné, že jejich skutečnému životu virtuální vztah jen škodí. Jenže ani jeden z pokusů nevyjde, protože ani jeden z nich s tím nedokáže doopravdy přestat. Podobně jako v prvním díle. Příběh ovšem už není tak bezstarostný, zahrává na temnější strunu a více své postavy trápí, aby je následně dovedl k takovému konci, který si přáli čtenáři. 


Nedokáži se ale zbavit dojmu, že je to jen účelově nastavovaná kaše, která je sice moc dobře napsaná a čte se úplně sama, ale příběh samotný ve skutečnosti nic nového nepřináší. Jen ten jiný konec. Dobrý proti severáku je nadprůměrně dobrá kniha, ale její pokračování je spíše průměrné.

Knihu doporučuji všem, kterým se líbil první díl. Jen od ní neočekávejte, že bude stejně dobrá (nebo dokonce lepší) než kniha první. Přesto se ale pobavíte a nebude to zabitý čas. ;-)

Mé hodnocení:





Daniel Glattauer: Každá sedmá vlna
Vydalo nakladatelství Host v roce 2012, 264 stran.

8 komentářů

  1. Díky tvému doporučení jsem přečetla první díl a byla jsem nadšená. Za nedlouho po tom vyšel díl druhý a já ho musela hned mít a musím s tebou naprosto souhlasit. Čte se to pěkně, ale ten děj tak trochu pokulhává, žádné nové nápady, nic co by nějak výrazně překvapilo. Ale na odreagování je to fajn :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, na odreagování je to dobré, ale první díl to není, bohužel. Jsem ale zvědavá na Glattauerův nový román, který by měl u Hostu vyjít někdy na jaře. Snad mu bude nový příběh svědčit... :-)
      A jsem potěšena, že jsem tě k prvnímu dílu dovedla právě já! :-)

      Vymazat
  2. Taky mám tyhle knížky ráda.
    Už to je dýl, četla jsem knížku, která byla jakoby příspěvky na blogu-deník autora. A vždycky byly přidány i třeba dva komentáře. Nevím,jestli to tak vážně psal, nebo to bylo vymyšleno,ale bylo to super

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To věřím, je zajímavé si občas přečíst něco, co je psané jinak než většina knih. :-)

      Vymazat
  3. Ja som čítala len toto pokračovanie, k prvému dielu som sa nedostala a preto sa mi to oveľa viac páčilo a nezdalo sa mi to byť účelovým. Určite je to kvôli tomu, že to nemám s čím porovnávať a nie som ovplyvnená dojmami z prvého dielu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš, na tom asi něco bude. :-) Ale rozhodně ti doporučuji první díl, bude se ti líbit!

      Vymazat
  4. Kdysi jsem na tvém blogu četla recenzi na první díl, a tak jsem si ho přečetla. Byla jsem jím tak nadšená, že jsem si při další návštěvě knihkupectví oba díly koupila.
    Dobrý proti severáku mě zaujal víc, ale ten konec se mi nelíbil (teda - byl geniální, ale přesto jsem chtěla, aby to nějak pokračovalo :D). Ten druhý díl všechno hezky objasnil a pořádně zakončil :) I když mi přijde, že tam nemuselo být vln sedm, stačily by i tři nebo čtyři ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, mám vždycky radost, když někoho přivedu ke knížce, která se mu pak líbí! :-)

      Vymazat

Oblíbené posty

Ocenění

V roce 2014 jsem měla tu čest, že můj knižní blog získal ocenění Knižní blog roku 2013. :-)

Subscribe