Hýčkejte si svou vizi

sobota, srpna 31, 2013

a zvyšte svou šanci na úspěch

V nakladatelství Jan Melvil Publishing před pár týdny vyšla kniha Začněte s proč. Její autor Simon Sinek v ní radí, jak vybudovat úspěšnou firmu a získat věrné zákazníky. Alespoň tak kniha působí na první pohled. Pokud se ale dostanete hlouběji, dojde vám, že může vnést inspiraci do jakéhokoli projektu, do kterého se pouštíte. Její hlavní myšlenku totiž můžeme aplikovat v podstatě na veškeré naše jednání, a udávat mu tak správný směr.


Kniha Začněte s proč je koncipována jako příručka pro podnikatele, který chce získat věrné zákazníky a vybudovat úspěšně fungující firmu. Popravdě, když jsem dostala nabídku na recenzní výtisk, trochu jsem váhala. Podnikatel nejsem, firmu nemám. Přesto jsem se do knihy pustila s tím, že si v ní snad najdu alespoň něco, co bych mohla vztáhnout na sebe. A když ne, kniha nabízí řadu příběhů úspěšných i neúspěšných podnikatelů a vynálezců, které - pokud je dosud neznáte - jsou inspirativní vždycky, i kdyby všechno ostatní za nic nestálo.


Naštěstí jsem se ale do knihy rychle začetla. Psychologie reklamy, marketing i vycházení se zaměstnanci i zákazníky - to všechno jsou nesmírně zajímavá témata, která navíc Simon Sinek přibližuje na konkrétních příkladech existujících společností i velkolepých projektů. Apple, Starbucks, Walmart, ale třeba i bratři Wrightové, Edison nebo takový Martin Luther King, od jehož slavného projevu "I Have a Dream" letos uplynulo rovných 50 let. Všechna tato zvučná jména autor zkoumá z pohledu své myšlenky Začněte s proč a ukazuje, jak klíčové je položit si právě tuto otázku.

Podřiďte se svému proč

Podle autora byl úspěch těchto slavných podniků zaručen právě tím, že mají svou vizi, za kterou si pevně stojí. Nad vydělávání peněz (přestože jsou žádoucím vedlejším produktem, bez kterého by podnikat samozřejmě nešlo) staví tyto firmy své poslání. Svou vizi. Své proč. A teprve od této vize se odvíjí všechno ostatní - teprve od ní se odvíjí, jaké bude mít společnost produkty, technologie, marketing i vztahy se svými zákazníky nebo zaměstnanci. Lidé si jen málokdy kupují to, co opravdu potřebují. Lidé si kupují to, po čem touží, co je jim sympatické a blízké. A ničím jiným na zákazníka nezapůsobíte tak, jako když ho zaujmete svou myšlenkou. 

Následující ukázka mluví za vše:



"Společnost Apple nevynalezla technologii mp3 ani technologii, která se stala základem iPodu, přesto se jí přisuzuje, a právem, zásluha za to, že s jeho pomocí transformovala hudební průmysl. Přenosný hudební přehrávač s multigigabytovou kapacitou ve skutečnosti vynalezla singapurská firma Creative Technology. [...] Problém spočíval v tom, že svůj produkt uvedli na trh jako "5GB mp3 přehravač". Obsahově je to stejné sdělení jako "1000 písní v kapse" od Applu. Rozdíl je v tom, že Creative Technology nám říkala CO, kdežto Apple nám řekl, PROČ to potřebujeme."
Začněte s proč, str. 56


Simon Sinek tedy v podstatě nabádá, abychom se neprezentovali a neřídili svým CO, ale vždycky svým PROČ. Jinými slovy, zákazníkům před očima nemávejte tím, CO by si měli koupit, ale postavte je před důvod, PROČ by to vůbec měli chtít. Dřív než někomu začnete vysvětlovat CO děláte, vysvětlete mu nejprve své PROČ. S tímhle přístupem ale nemusíte vést jen firmu, znalost PROČ vám může určovat správný směr i v mnoha dalších oblastech vašeho života. 

Ti, co znají své proč

Musím uznat, že autorova teorie má v sobě mnoho pravdivého. Jsou společnosti, které máme z nějakého důvodu raději než jiné. Víc nám sedí, na jejich výrobky se těšíme, a i když máme možnost si pořídit jinde něco podobného, stejně zůstaneme věrni svému oblíbenci, ačkoli racionální vysvětlení k tomu nalézáme jen těžko. Tyto společnosti zkrátka vyčnívají mezi ostatními, protože cítíme, že s nimi máme něco společného. 

Napadly mě hned dva příklady z okolí, které právě podobné PROČ vybudované mají. Vypíchnu právě tyto dva, protože s nimi spolupracuji, a tak jejich aktivitu sleduji vcelku podrobně. Vezměte si takové online knihkupectví Martinus.cz, které sice funguje jen krátce, teprve od roku 2012, ale právě proto, že na zákazníky působí v první řadě spíše jako jeden obrovský milovník knih a až potom jako knihkupectví, zákazníci si jej zkrátka nemůžou nezamilovat, a Martinus.cz se proto už jako nováček těší velké popularitě. Tisíce příběhů. Jedno knihkupectví. Který milovník knih by nad tímhle sloganem neroztál?

Jako další mi přišlo na mysl samotné Jan Melvil Publishing, které dle svých slov vydává Knihy, které změní život. A nejenže tohle říká, je to přímo jeho proč, kterému odpovídá i repertoár vydávaných titulů. Žádné "knihy o seberozvoji", ale zkrátka "knihy, které vám změní život", ačkoli význam je v podstatě stejný.

Škoda té vaty

Základní myšlenka knihy mě tedy příjemně překvapila a asi se od teď na každou marketingovou kampaň nebo televizní reklamu budu dívat poučenějšíma očima. Kromě spousty chvály si ale Začněte s proč zaslouží i kritiku. V první řadě musím zmínit, že se autor často opakuje. Příkladů úspěšných i neúspěšných firem a osobností se drží zuby nehty, a i když jsou zajímavé, jestli se v knize objevují na každé druhé straně, začne to čtenáře poněkud unavovat. Na zajímavé a důležité myšlenky se často nabaluje úplně zbytečná vata, díky které má čtenář sice jistotu, že všechno pochopil naprosto správně, ale zároveň se chvílemi může také nudit. 

Knihu Začněte s proč doporučuji všem, co dychtí po úspěchu, ať už v jakékoli branži. Najdete v ní řadu rad a nápadů, jak být lepší a jak dodat vaší práci nějaký vyšší smysl. Zbytek už je ale jen na vás.



Mé hodnocení:

★★★★☆


Simon Sinek: Začněte s proč
Vydalo nakladatelství Jan Melvil Publishing v roce 2013, 256 str.


Nakladatelství Jan Melvil Publishing děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.


6 komentářů

  1. Té vaty jsem se přesně od začátku bála. Sinka si na netu občas pustím z videí a i čtvrthodinové video mě sice nakopne a ohromí, ale zároveň nakrkne zbytečným opakováním se, které možná funguje, pokud máme obtížně pochopitelnou myšlenku, ale pokud máš takovouhle bombu, která lidem změní život, pak ji podle mě stačí podat jednou, dvakrát, a ne desetkrát během deseti minut. Myslím, že to je obecně Sinkův problém. Knihu bych si tudíž asi nekoupila, nemám na takový věci nervy :D Ale jako základ, ta myšlenka, to je určitě geniální.

    OdpovědětSmazat
  2. Hm, nemusela by to být špatná kniha. Kupovat si ji asi nebudu, zase tolik mě nezaujala, ale zkusím si ji půjčit, až se objeví v knihovně a uvidí se. Ráda se nechávám pomocí knih inspirovat a dozvídám nové věci, které mi třeba mohou pomoci i ve vlastním životě :-)

    OdpovědětSmazat
  3. Vypadá to na zajímavou knížku! A co se týče Martinus.cz, musím s tebou naprosto souhlasit, své zákazníky si hýčkají, třeba zrovna dnešní Den nepřečtených knih mluví za všechno. :)

    OdpovědětSmazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětSmazat
  5. Tak tuto knihu bych si nepřečetla dobrovolně, ale jen kdybych chtěla rozjet nějakou firmu. :-)

    OdpovědětSmazat
  6. Práve som knihu Začněte s proč dočítal a je veľmi inšpiratívna. Čítal som po častiach, ale každá časť človeku niečo dá, čo mu pomôže zlepšiť svoj život. Pokiaľ niekto nevie svoje prečo, prečo chodí každý deň do práce, prečo sa chová k ľuďom tak, ako sa chová, tak iba blúdi životom bezcieľne. Znie to ako klišé, alebo vystrihnutý citát z webu nejakej sekty, ale je pravda, že pokiaľ sa človek riadi (svojim, firemným,...) prečo, nájde vždy odpoveď aj na ťažšie otázky a sám dokáže inšpirovať iných ľudí.

    OdpovědětSmazat

Oblíbené posty

Ocenění

V roce 2014 jsem měla tu čest, že můj knižní blog získal ocenění Knižní blog roku 2013. :-)

Subscribe