Komisař Rex po americku vás dojme i překvapí

středa, února 19, 2014

Máte-li rádi detektivní romány, dnešní recenze může být něco pro vás. Nakladatelství Metafora právě vydalo detektivku Podezřelý od Roberta Craise, který za ni získal prestižní ocenění 'Grand Master Award', jež společnost Mystery Writers of America udělila v minulosti takovým velikánům jako je Agatha Christie nebo Stephen King.

Po detektivkách nesahám často, ale co jsem dočetla knihu Na kopci, o které jsem tu psala pár týdnů zpátky, měla jsem chuť na nějakou další porci napětí. Nakonec jsem si vybrala Podezřelého, protože díky ocenění jsem se těšila na kvalitní čtení a z anotace vyplývá, že velkou úlohu v příběhu bude hrát policejní pes Maggie. A příběh se psem v hlavní roli? To mi zase připomnělo mé tolik oblíbené knihy a filmy z dětství (komisař Rex, bernardýn Beethoven, 101 dalmatinů, Lady a Tramp, kolie Lassie... bylo jich spousty, že?), a tak jsem neváhala ani chvilku.


Když Maggie potká Scotta

Kniha Podezřelý má dva hlavní hrdiny. Jedním z nich je policista Scott žijící v Los Angeles a druhým je Maggie, fenka německého ovčáka vycvičená jako vojenský pes, který v Afghánistánu díky svému perfektnímu čichu pátral po bombách.

Ti dva mají dost podobné osudy. Maggie byla převezena zpátky do USA, protože její pán zemřel při vojenském zásahu Maggie přímo před očima, a tak chudák fenka trpí posttraumatickou stresovou poruchou, se kterou se nikdo z vojáků neuměl vypořádat. Vedle toho policista Scott se před devíti měsíci stal svědkem přestřelky neznámého gangu, při které zemřela jeho kolegyně a málem i on sám. Když jeho zranění byla vyléčená, byl převelen právě k losangeleským psovodům, prošel výcvikem a především se seznámil s Maggie. Ač byl po svých hrůzných zážitcích ke všemu apatický, Maggie mu přece jen učarovala.

Přátelství dvou osamělých tvorů

Dějová linka Podezřelého se odvíjí od vyšetřování Scottova případu. Scott se snaží pomocí psychologa rozvzpomenout na co nejvíce detailů a zároveň si postupně získává přízeň své nové fenky. Právě tyto pasáže, které jsou knihou doslova protkané, jsou asi tím nejzajímavějším, co může Podezřelý nabídnout. Celá kniha je psaná er-formou, kdy vypravěč líčí příběh ze Scottova úhlu pohledu, ale v několika kapitolách je ústřední postavou právě Maggie. Vyprávění to příjemně ozvláštnilo a bylo zajímavé najednou vnímat děj ze psí perspektivy, psími smysly. 

Budování vztahu mezi policistou v depresi a zraněnou psí duší dokázal Robert Crais podat vážně překrásně. Milovníci psů a zvířat budou jistě potěšeni, a to nejen díky všem těm rozkošným "bonding" momentům, ale také proto, že se prostřednictvím detektivního románu mohou dozvědět i dost zajímavé věci z oblasti chování psů a jejich výcviku.



Detektivka v americkém stylu

Co mě ale na knize poněkud zklamalo byl příběh sám, jeho hlavní zápletka. Vývoj vztahu Scotta a Maggie se vine románem doslova jako zlatá nit, ale děj samotný mi nepřipadal nijak zvlášť originální. Byl perfektně napsaný a vystavěný, to ano, Robert Crais je právem "grand master" svého oboru, jak říká i jeho ocenění. Nějak jsem se ovšem nemohla zbavit dojmu, že jakmile zapnu v televizi nějaký kanál, kde zrovna poběží jedna z těch desítek amerických detektivek, nabídne se mi v podstatě stejný příběh: policie, svérázný sympaťák v hlavní roli, zločinecké gangy, přestřelky, vyšetřování na vlastní pěst... Nic nového pod sluncem. 

Pokud ale máte podobné detektivky rádi, v Podezřelém si určitě přijdete na své. Navíc Robert Crais rozhodně nezapomněl na ten nejlepší moment každé správné detektivky, a to pořádný a překvapivý zvrat. Dost často objevím v knihách na hlavního "padoucha" dříve než hlavní postavy, ale tady mě autor přelstil, a já tak knihu napjatě dočetla až do konce.

Závěrem

Kdyby příběhu chyběla ona zmiňovaná "zlatá nit" v podobě Maggie a jejího pána, asi bych knize dala jen průměrné hodnocení  příjemná oddychovka, která neurazí, ale bohužel ani příliš nenadchne. Jenže ten krásně podaný vztah dvou osamělých tvorů mě jednoduše obměkčil, a tak jeden bod nad průměr knize ještě přidám. 



Mé hodnocení:

★★★★☆


Robert Crais: Podezřelý
Přeložila Hana Sichingerová. Vydalo nakladatelství Metafora v roce 2014, 328 stran.
www.metafora.cz

Za recenzní výtisk mockrát děkuji nakladatelství Metafora.

12 komentářů

  1. Komisař Rex byl můj nejoblíbenější seriál! Moc pěkná recenze, kniha mě zaujala, o psovodech jsem snad nikdy nic nečetla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem měla ráda komisaře Rexe. :) Ale už je to hrozně dávno... o to víc mě teď překvapilo, že podle Wikipedie se pořád natáčejí nové díly.

      Vymazat
  2. Zajímavé. Tak nějak mi přijde, že ani snad nejde o příběhem (jako ve smyslu vyšetřovací), ale hlavně o budování vztahu mezi psem a jeho novým pánem. Společně s tím, že jsi psala, že kniha je částečně psaná z pohledu psa to ve mě budí pocit, že si tuhle knížku musím přečíst :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je v tom obojí. Budování vztahu, ale i vyšetřování. To budování vztahu se mi na tom ale právě líbilo úplně nejvíc... :)

      Vymazat
  3. Aj ja už mám nachystanú recenziu na túto knihu a páčila sa mi tak, ako tebe. Úplne súhlasím s tým, že tá detektívna línia nebola nijako výnimočná, no ten vzťah medzi Maggie a Scottom bol krásne opísaný a vystavaný :)

    OdpovědětVymazat
  4. Jak bylo napsáno výše v komentářích, také mi to spíše přijde jako budování vztahu mezi hafanem a člověkem. Ale každopádně kniha vypadá zajímavě a tvá recenze je moc pěkně napsaná, je čtivá a zajímavá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tom případě jsem to asi nenapsala úplně dobře, protože v první řadě se dějová linka točí kolem vyšetřování Scottova případu, budování vztahu pes-člověk je ale taky samozřejmě dost podstatná část. :) Díky za pochvalu. ;)

      Vymazat
  5. Pekné, o tejto knihe som už čítala, a úprimne, najviac ma na tom zaujal ten vzťah človek/pes. Vymyslieť nejakú originálnu zápletku, to je vážne umenie, lebo prakticky všetko už napísal niekto iný. :) Preto je vždy treba nejaké to ozvláštnenie, zdá sa, že tu sa to autorovi naozaj podarilo. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, to máš pravdu, to se mu opravdu podařilo. Díky za komentář. ;)

      Vymazat
  6. Ahoj. :) Ráda bych Tě pozvala k sobě na blog, kde už druhým dnem běží giveaway! :) O co hrajeme se dozvíš tam! Výhra určitě stojí za to, tak proč to nezkusit? :) Budu ráda když se zůčastníš!
    http://noordinary-girl.blogspot.cz/2014/02/giveaway-no1.html

    OdpovědětVymazat
  7. Zrovna jsem dopsala recenzi :)
    Mě kniha nadchla, užívala jsem si ty vztahy, ale i tu "detektivní část" - mě osobně vyhovovalo, že to nebyl žádný drasťák :)

    OdpovědětVymazat

Oblíbené posty

Ocenění

V roce 2014 jsem měla tu čest, že můj knižní blog získal ocenění Knižní blog roku 2013. :-)

Subscribe