Jak jsem se stala knihoběžníkem

neděle, května 11, 2014

Jste-li milovníkem knih a máte rádi trochu toho dobrodružství i v reálném životě, projekt Knihoběžník se vám podle mě bude zamlouvat. Já se do něj pustila dnes, a tak vám (díky pošťouchnutí od knihkupectví Martinus.cz v podobě věnování knihy) přináším krátký report. 


Abyste věděli, o co vlastně jde, tady je vysvětlení od Martinus.cz:

Knihobežník vznikl v roce 2010, aby podněcoval lidi ke čtení. Každý člověk se může na http://www.knihobeznik.cz přihlásit, vytvořit si svůj profil a hledat knihy. Knihy najde podle mapy a mohou být schovány doslova kdekoli na světě - na veřejných prostranstvích či budovách nebo pod lavičkou v parku. Každá kniha v projektu má své vlastní identifikační číslo, díky kterému dokáže člověk tuto knihu na webu přihlásit jako "čtenou" a pak ji odhlásit a schovat na další místo. Následně po uvolnění popíše na webu, kde knihu schoval a může ji hledat další čtenář. Každý může přidat i vlastní knihy.


Zkráceně řečeno, Knihoběžník je hra založená na principu geocachingu, až na to, že místo tzv. kešek hledáte knihy a po přečtení je zase posíláte dál. Je to fajn způsob, jak přijít ke knížkám alternativním a levným způsobem a zároveň zažít trochu toho "dobrodružství" při hledání, nebo si dokonce za knížkou udělat i výlet. Strašně se mi líbí i to, že si vždy můžete na webu u každé knížky prohlédnout, kdo všechno si ji před vámi přečetl a i co s ní kdo zažil. Prohlížela jsem si profily některých knížek a zjistila jsem, že dost z nich cestovalo i různě po světě, třeba i na jiných kontinentech. Zatím nejrozšířenější je Knihoběžník na Slovensku, kde začal, ale i u nás je dost knížek k nalezení.

Aby jich ale bylo ještě víc, oslovilo knihkupectví Martinus.cz několik blogerů, kterým poskytlo libovolnou knihu dle našeho výběru, kterou dostanou za úkol přečíst, zrecenzovat a zapojit do Knihoběžníka. Já si vybrala Zvláštní smutek citronového koláče, o kterém jste si už mohli přečíst v mé recenzi. A jak se z obyčejné knihy stane knížka knihoběžnická?

Připravíte si speciální knihoběžnické samolepky...

...sundáte z knihy přebal...

...červeným proužkem přelepíte obálku...

...a informační samolepku s návodem a s kódem nalepíte na první stranu.



Já do knihy ještě navíc sepsala věnování, které si přečtou už jen ti, co knihu najdou. ;)
Potom už stačí jen knihu zaregistrovat na webu a vyrazit knihu schovat.

Kam jsem schovala knížku?

Já spojila příjemné s užitečným s příjemným a naplánovala si s přítelem výlet na kole do 6 km vzdálené Peruce. Dlouho jsem přemýšlela, kam knížku dám - jestli někam do kavárny v Praze nebo někde tady po okolí. Nakonec jsem se rozhodla pro Peruc, protože je to mé oblíbené místo a navíc je to skvělé místo na výlet, o kterém se moc neví a já jako správný patriot to tu zkrátka musím propagovat! :)

Peruc leží asi 45 minut jízdy autem severozápadně od Prahy, Google vám s cestou poradí. Je to malé městečko (oficiálně městys), obklopené lesy, pískovcovými skalami a krásnými vyhlídkami na České středohoří. Peruc je známá hlavně tím, se tu podle romantické pověsti odehrálo ono slavné první setkání knížete Oldřicha a neurozené dívky Boženy, do které se právě tady při cestě se svou družinou zamiloval. Poprvé ji spatřil u potoka perúc prádlo, a díky tomu prý Peruc dostala své jméno. Když jsem na Peruc chodila na základní školu, tak jsme s dramatickým kroužkem tuhle scénku několikrát hráli a já hrála právě Boženu. No jen si to představte! :))

Díky této pověsti na Peruci můžete najít Oldřichův dub (památný strom s obvodem téměř 8 metrů, starý dle odhadů cca 800 až 1000 let) a Boženinu studánku, což je pro změnu spíše architektonická zajímavost. Kromě toho je tu zámek, velký zámecký park v anglickém stylu, Muzeum české vesnice, krásná radnice, galerie, kino... V okolí je několik turistických tras s výhledy na České středohoří... A taky je tu kemp, hotel, několik restaurací/hospod, pořádá se tu letní hudební festival, krajské dožínky... Zkrátka ideální místo na výlet. Ale dost už mého vychvalování! :)) Více o Peruci si přečtěte třeba tady.

A kde konkrétně hledat? :)

Jestli se někdo z vás chystá hledat Zvláštní smutek citronového koláče, vězte, že teď leží v restauraci hotelu Oldřichův dub!


Schovávám...








....a schováno. Čeká na vás! ;)

Teď už vám jen zbývá podívat se www.knihobeznik.cz, zjistit si, jestli je knížka pořád ještě k dispozici, a naplánovat si výlet, hlavně jestli bydlíte někde blízko. A jestli ne, prozkoumejte si mapu knihoběžníka - třeba se nějaká fajn knížka nachází nedaleko a čeká tam na vás. Teď mi jen zbývá doufat, že si pro knížku přece jen někdo přijede. ;) Navíc mám ještě troje samolepky a další knihy, tentokrát už z mé vlastní sbírky, bych ráda umístila na jiná místa, takže určitě není všem dnům konec. 

A co vy? Co říkáte na projekt Knihoběžník? :)

19 komentářů

  1. Já znám Knihoběžníka už dlouho, ale na severu Čech těch knížek moc není. Ale tak přemýšlím, že bych mohla do hry věnovat pár vlastních knížek. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Super! To bych si někdy mohla udělat výlet, ale určitě mě někdo předběhne, no nicméně ji budu sledovat! :) Konečně bych tam taky mohla něco dát, připravené to mám už dlouho, ale nějak jsem se nedokopala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si myslím, že to chvíli potrvá, než se někdo rozhoupe! Ledaže by někdo z místních knížku objevil třeba i náhodou. :))

      Vymazat
  3. Tak to je super! Na Knihoběžník už jsem taky koukala, akorát u nás v Ústeckém kraji skoro nic není, ale přemýšlím, že bych nějakou vydala do oběhu v Plzni, kde studuji. :-) Moc hezký projekt, doufám, že se alespoň z jedné části přiblížíme popularitě na Slovensku. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peruc je v Ústeckém kraji! :) Ale je to jen kousek od hranice se Středočeským krajem, takže do Prahy to odtud máme dokonce blíž než do Ústí... Taky jsem si právě říkala, že tady po okolí je toho málo, tak se to musí trochu rozproudit. :)

      Vymazat
  4. Moc pěkná reportáž. Dělala jsem si na ni zálusk, ale tohle je trochu z ruky. Na druhou stranu jsem ráda za každý tip na výlet, takže to má pro mne taky svoje kouzlo. Přemýšlím, že ty knihy, které postupně vyřazuju, můžu taky knihoběžnit, jen se registrovat a dokopat...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak třeba ti ji příští knihoběžník přiveze blíž. ;)

      Vymazat
    2. Třeba až se tam v létě dokopu a bude tam jí přivezu do Prahy :) Nicméně mohla bych taky nějakou vyslat směr jihozápad, tam nedávno bylo ještě pusto prázdno :)

      Vymazat
  5. Hezky jsi to zdokumentovala. :) Já jsem se chtěla už 2x zapojit do Knihoběžníka, ale doteď mi nedošly nálepky, takže na tom se to celé zadrhlo :(

    OdpovědětVymazat
  6. Jo, taky bych se docela zapojila, potíž je v tom, že v Hradci a širokým okolí není k dispozici ani jediná knížka, takže bych se mohla zapojit maximálně právě tím, že nějakou věnuju. Ale já bych taky ráda hledala, vážně... =D

    OdpovědětVymazat
  7. Mně se tenhle projekt strašně líbí a už jsem si nakoupila samolepící papíry, připraveny k tisknutí v polici stolu, stejně tak vybrané knihy. Co nejdříve dám do oběhu první 4 knížky a docela se na to těším, sama jsem zvědavá, jaké skrýše vyberu, ale vezmu si k tomu někoho na pomoc, ať se nebavím jen já sama :)

    OdpovědětVymazat
  8. Na Knihoběžník jsem rezignovala poté, co jsem několikrát hledala knížku, která na daném místě prostě nebyla. Myšlenka je fajn, ale evidentně to prostě s lidma nefunguje tak, jak by mělo.

    OdpovědětVymazat
  9. Jakožto hráčka geocachingu jsem z projektu nadšená, ale podle mapy jsou na celé Jižní Moravě tři knížky v Brně. Ale doufám, že se do toho Češi obují stejně jako do geocachingu a brzy bude kniha "na každém rohu" - snad kvalitnější teda než kešky...

    OdpovědětVymazat
  10. Objavila som tento projekt náhodou ... mám už nachystané asi 4 knihy, len im nájsť to správne miesto :)

    OdpovědětVymazat
  11. O projektu jsem slyšela a chystám se na registraci, už jsem si i vyhledala místa, kde najdu v mé lokalitě knihy. Úžasný projekt! :)

    OdpovědětVymazat
  12. Tak to je naprosto geniální :-)! Hraju geocatcing a baví mě to. Takže mě to hodně zaujalo. Hned po zkouškach se registruju a budu doufát, že ve svém okolí nějakou knihu najdu.:-)

    OdpovědětVymazat
  13. Tak tomu rikam fakt zajimavy napad :)) hned jsem se prihlasila a mrkla, hle, i u nas ve mestecku jsou dve knihy k nalezeni. diky za skvely tip ;) :) hned ma clovek lepsi naladu z takove veci. :) je to hodne zajimave fakt ze jo :) slysela jsem tu o tom uplne poprve. nidky by me nic takoveho nenapadlo

    OdpovědětVymazat
  14. Nálepky na knížky nechodí. Jinak dobrý projekt, snažím se to zavést do škol.

    OdpovědětVymazat

Oblíbené posty

Ocenění

V roce 2014 jsem měla tu čest, že můj knižní blog získal ocenění Knižní blog roku 2013. :-)

Subscribe