Kostičas: nový kultovní příběh, nebo nafouknutá bublina?

pátek, června 27, 2014

Zdá se mi, že Kostičas je teď dost módní knížka – minimálně tedy v prostředí, ve kterém se pohybuji. Možná jste ji už četli i vy sami, nebo se na ni teprve chystáte. Pokud ale pořád ještě váháte, třeba vám při rozhodování pomůže tahle recenze.


Četli jste už někdy dystopický román? Dystopie jsou opakem utopií, tedy žádné vysněné a idealistické představy o lidstvu, ale naopak temné a pesimistické vize budoucnosti. S Paige Mahoneyovou, devatenáctiletou hlavní hrdinkou románu Kostičas, se roku 2059 ocitáte v dystopickém Londýně, který je spolu s celou Velkou Británií pod nadvládou totalitního režimu jménem Scion. A právě Paige je jednou z těch, které by si Scion přál sprovodit ze světa. 


Paige je totiž nepřirozená, je nadaná nadpřirozenými schopnostmi, jasnovidectvím, které už několik let tajně rozvíjí a využívá ke své ilegální práci pro londýnské podsvětí. Její život na hraně ale netrvá věčně, Paige je odhalena, zadržena, ale namísto rychlé smrti nebo vězení v Toweru ji čeká převoz do utajovaného města Oxford, kde zjišťuje, že je všechno jinak, než jak se celý život domnívala. 

Co na to Orwell, Tolkien a Rowlingová?

Kostičas pro mě byl příjemné překvapení. Nakladatelství Host vydalo young adult knihu, kterou se ovšem nemusí obávat přečíst jakýkoli fanoušek dystopických a sci-fi nebo fantasy příběhů, dokonce ani jejich příležitostný čtenář, jakým jsem třeba já. Je to vážně kvalitní, temné a napínavé čtení, které dokáže rychle vtáhnout a pustit až po přečtení poslední stránky. Vlastně ani tehdy ne, po přečtení chcete totiž vědět víc, a  to nejlépe hned. A co víc, nejde o romantickou fantasy a od takového Stmívání je na míle daleko.

Co jsem pročítala několik recenzí, tak obecně je autorka Samantha Shannonová spojována se jmény Orwell, Rowlingová a Tolkien, což je vážně dobrá dobrá společnost. S Orwellem autorku pojí temná vize budoucnosti a totalitní režim, s Tolkienem dokonale propracovaný nový fantasy svět (který se ovšem na rozdíl od Eragona a dalších jeho úspěšných následovníků nesnaží Tolkienův svět napodobit) a s Rowlingovou... s Rowlingovou ji spojuje především fakt, že nakladatelství Bloomsberry (to samé nakladatelství, které stojí za objevením a vydáním Harryho Pottera) bylo z Kostičasu tak nadšené, že s autorkou uzavřelo smlouvu rovnou na sedmidílnou sérii. Kostičas v nich vzbudil totiž podobně slibný dojem, jaký kdysi měli právě z díla J. K. Rowlingové.

Zajímavé postavy a svižný styl vyprávění

Já z Kostičasu sice podobný pocit zatím nemám, ale na druhou dosud je "na světě" jen první kniha, která příběh teprve otevírá a je dost možné, že na nás Shannonová chystá ještě velké věci. A vlastně bych se tomu vůbec nedivila. V Paige vytvořila zajímavou hrdinku, která sice není prvoplánově sympatická, dokonce mě v průběhu čtení kolikrát napadlo, že je zbytečně moc chladná a nedůvěřivá, ale postupně, jak jsem ji poznávala blíže, si mě dokázala získat. Hodně zajímavá a komplikovaná je i postava Strážce, který má Paige v Oxfordu na starost, a vůbec i většina ostatních postav.

Ich-forma se mi v tomhle případě obzvlášť líbila. Autorka s její pomocí dokázala vyprávět svižně a napínavě, občas se sice nevyhnula nějakým těm dramatičtějším větám ("Já jsem páchala velezradu už jen tím, že jsem dýchala."), které ale na druhou stranu románu dávají šťávu. Také mě potěšilo, že ačkoli se jedná o young adult s devatenáctiletou hlavní hrdinkou a dalo by se čekat, že se bude autorka ve větší míře zaobírat nějakou obrovskou lovestory, opak je pravdou. O to víc potom potěší právě ta zdařilá jiskřička romantiky, která nepůsobí samoúčelně, ale jen jako přirozený prvek příběhu, který spíše vyvolává otázky do budoucna. Červené knihovny se tedy rozhodně bát nemusíte.

Grafická podoba knihy se povedla

"Co jsou zas ti harláci?"

Jediné, co bych této knize vážně vytkla, je obrovská hromada nové terminologie, která vás zpočátku doslova zavalí. Když autor stvoří nějaký ten nový fikční svět, je samozřejmě nutné čtenáři všechno vysvětlit, a to nejlépe tak, aby vše co nejpřirozeněji vyplynulo ze samotného příběhu. Nejsem si ale úplně jistá, že se tohle autorce podařilo. V závěru knihy na vás sice čeká slovníček pojmů, ale některé pojmy jsem v něm nenašla a zároveň jsem v něm objevila takové, jejichž vysvětlení ani není nutné (např. tágo nebo bloncka). Počítejte tedy s tím, že ačkoli vás bude čtení bavit, zpočátku budete nejspíš tápat a přemýšlet, co se za jakým bělokábátem, emejcem, refájcem nebo třeba harlákem vlastně skrývá. Ale na konci už se vyznáte, takže o žádný velký problém naštěstí nejde.

Popravdě ale nic jiného (a už vůbec ne závažnějšího) k výtce nemám. Jestli vás láká nějaký temnější a napínavý příběh z budoucnosti, bez obav si vyberte právě Kostičas. Další díl vyjde ve Velké Británii už v říjnu letošního roku pod názvem The Mime Order a vzhledem k tomu, že závěr Kostičasu skončil dost napínavě, už teď se těším, co bude dál. První díl série začal slibně, ale až ten druhý rozhodne, jestli Bloomsberry skutečně objevilo další kult. Doufejme, že ano. :-)


Mé hodnocení:

80 %

Samantha Shannonová: Kostičas
Přeložila Lenka Kapsová. Vydalo nakladatelství Host v roce 2014, 480 stran.

27 komentářů

  1. Koukám, že jsme se s názorem shodly, to mě těší. Těším se na druhý díl, navíc jsem vypozorovala, že obálky budou nejspíš podle barev aury, další má být červená, tak to bude i pěkně vypadat, mám ráda tyhle drobné detaily, s kterými si nakladatel či autor pohrají a ladí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na červenou obálku už jsem koukala, vypadá krásně! :) Jestli to plánují podle aury, tak to bude vážně zajímavé. No, nezbývá než si počkat. :)

      Vymazat
  2. Dobré to bolo, že? :) Pre mňa bol tiež Kostičas príjemným prekvapením, lebo ak sa zíde až priveľa pozitívnych recenzií, vzbudzuje to vo mne podozrenie. :) A vidím, že sme sa zhodli aj na hodnotení knihy, som zvedavá, či sa pri príprave druhého dielu bude Host riadiť našimi výtkami k slovníčku. :) Ja som si ho prečítala hneď na začiatku, takže ma pojmy až tak neprekvapili. Ale pripadalo mi, že v slovníku sú niektoré všeobecne známe slová uvedené úplne zbytočne, zato niektoré výrazy zo sveta jasnovidcov tam úplne chýbali.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že to vidíme stejně! :) Příští slovníček bude po tomhle určitě dovedený k úplné dokonalosti! :))

      Vymazat
  3. Taky jsem četla. Kniha se mi líbila, ale asi jsem ji neměla číst téměř ihned po přečtení Divergence a Hunger games. Všechno mi to pak splývalo svým nápadem dohromady.
    Na druhý díl se rovněž těším. Strážce jsem si oblíbila a byla bych ráda, kdyby se, navzdory všem temnostem a negativům, znovu propojil s Paige. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To by se mi taky zamlouvalo, snad ho bude v příští knize co nejvíc. Jinak já to čtení měla proložené dost odlišnými kousky, takže pro mě to spíš byla příjemná změna. :)

      Vymazat
  4. Zajímavé, recenze mě nalákala, zdá se, že kniha by se mi mohla líbit :) Jak jsem to tak pročítala, napadlo mě ještě jedno velké jméno - Neil Gaiman. Jsem docela zvědavá, jak ten Kostičas zapůsobí na mě. Děkuju za tip.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač. ;) A s Gaimanem máš úplnou pravdu, ten mě vlastně vůbec nenapadl.

      Vymazat
  5. Dlhšie premýšľam nad prečítaním :)

    OdpovědětVymazat
  6. Zrovna mám rozečteno, tak jsem hrozně zvědavá. Zatím jsem po dvou kapitolách spíš zmatená, než nadšená, ale doufám, že se to brzy změní :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem byla zpočátku zmatená, ale nakonec jsem se naštěstí zorientovala, tak snad se to povede i tobě! :)

      Vymazat
  7. Pořád váhám, zda koupit nebo ne, že bych si knihu opravdu zakoupila? V tvém podání zní opravdu dobře :)

    OdpovědětVymazat
  8. Moc pěkně napsaná recenze. :) Ke knize jsem se bohužel ještě nedostala, každopádně jí mám už doma a neskutečně se na ní těším! :)

    OdpovědětVymazat
  9. Moc se na četbu této knihy těším. :)
    Skvělá recenze!

    OdpovědětVymazat
  10. Naozaj je to výborná kniha :) Ja by som dala vysvetlivky na úvod, lebo niekedy sa mi stalo, že som nevedela, čo to označenie znamená :D (Škoda, že som si nepozrela poslednú stránku)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já právě vždycky knihy nejdřív prozkoumávám, takže jsem na to naštěstí narazila hned . :))

      Vymazat
  11. Já když jsem začala číst, tak mě hned napadlo, že je tam velká podobnost s Nikdykde od Gaimana. Ale musím říct, že i přes počáteční skepsi mě Kostičas nadchl. Byla to zase po dlouhé době knížka, u které jsem si strašně přála, aby nikdy neskončila a já mohla číst dál a dál. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně takový pocit jsem měla taky, právě proto se tak těším na další díl! :)

      Vymazat
  12. Tuhle knihu už jsem párkrát v knihkupectví zahlédla, ale nikdy jsem se o ni více nezajímala, takže jsem ráda, že už aspoň konečně vím, o čem je. :) Dystopie sice nijak nevyhledávám, ale čas od času si je ráda přečtu, navíc Orwell patří k mým oblíbeným spisovatelům a tvoje recenze mě tohle dílo navnadila, tak bych mu snad mohla dát šanci.

    OdpovědětVymazat
  13. Zrovna ji mám rozečtenou a taky tápu v terminologii. Ale musím říct, že je to knížka hodně čtivá, která hned vtáhne.

    OdpovědětVymazat
  14. Ahojky :) Právě jsem narazila na tvůj starý blog a na článek o knížce Edith Holé - Cesta k mým matkám, tak jsem si říkala, že bych ti to mohla napsat vlastně i sem, protože pochybuji, že si ještě nějak vybíráš komentáře na starém blogu... :))) Yanny :)

    OdpovědětVymazat
  15. Otevřel jsem tenhle odkaz jenom díky tomu, že jsem na tvém blogu hledal něco od Tolkiena, protože jakožto velikého milovníka Středozemě mě zajímalo, jaký máš názor na něho ... Ale pokud se nemýlím, tak tu o něm nic nemáš, což trochu mrzí. Na druhou stranu, tahle kniha se mi opravdu líbí a jak jsi sama napsala, vypadá to na příjemné překvapení. Ale stejně se tě zeptám... Co ty a Tolkien? Jsi také milovníkem fantasy ? Já jsem o něm psal článek na svém blogu, protože bych o něm rád pověděl víc těm, kteří třeba jen viděli filmy ...
    http://kavarna-za-rohem.blogspot.cz/2014/11/osobnost-tydne-j-r-r-tolkien.html

    OdpovědětVymazat
  16. Ahoj, založil jsem na FB skupinu čtenářů Bone Season v ČR (https://www.facebook.com/groups/1547496212195430/). Je to už nějaký pátek, co kniha v ČR vyšla, předminulý týden se ale na anglickém trhu objevil druhý díl a tak bych si chtěl zkrátit čekání diskuzemi o sérii s dalšími čtenáři. Na FB jsem žádnou takovou českou skupinu nenašel, což je podle mě škoda.... V seznamu mých přátel nemám nikoho, kdo by Kostičas četl, tak píšu i sem.... Proč nezačít o světě Scionu diskutovat i česky.... :-) Celkem by mě zajímalo, kolik fanoušků by se našlo. Věřím, že jsou i mnozí, kteří jsou sérií infikováni víc než já... a měli by k tématu jistě dobré příspěvky. Možná by stálo za to, kdyby i někdo překládal blog Samanthy Shannon. (http://samantha-shannon.blogspot.cz/). Jsem zvědavý, pod jakým názvem vyjde druhý díl česky a jestli si udrží kvalitu knihy č.1.

    Skupinu jsem nastavil jako veřejnou, připojit se může tedy kdokoli.

    OdpovědětVymazat

Oblíbené posty

Ocenění

V roce 2014 jsem měla tu čest, že můj knižní blog získal ocenění Knižní blog roku 2013. :-)

Subscribe