Hostující recenze: Jídlo na prvním místě

pondělí, června 30, 2014

Dnešní článek bude v hodně ohledech dost speciální. Jeho autorem totiž nebudu já, v příštích odstavcích dostane slovo můj bratr Zdeněk. Podělí se s vámi o to, jak mu jedna knížka pomohla s velkou změnou …a bude to inspirativní. Jestli budete mít na závěr otázky, rád vám je zodpoví.

Takže brácha, předávám ti slovo. ;)

Zdravím čtenáře tohoto blogu a děkuji, že tu mohu vystoupit. Tak tedy začněme. ;)

Jídlo na prvním místě od Melissy a Dallase Hartwigových je kniha o jídle a jeho účincích na lidské tělo. Zavadí program očisty organismu nazvaný Whole30 (já to čtu anglicky tedy whole-thirty). Whole30 není primárně hubnoucí program, ale zhubnete u něj také. Jeho cílem je naučit vás správně se stravovat v dnešním komerčním světě, kde kvalita surovin, a tím pádem i jídla samotného, padá s poptávkou po co nejnižší ceně. Nekvalitní jídlo potom v lidském těle vyvolává spousty reakcí, od tloustnutí přes akné až po civilizační choroby. Proto má být podle autorů právě jídlo na prvním místě.

Paleo mýtů zbavené

Nadváha mě trápila vždycky. Nikdy však ne natolik, abych s tím něco dělal. Chytrý čtenář odtuší že tento text by nevznikl kdyby nenastal zvrat. Ten skutečně přišel a já dostal chuť a tu nejlepší motivaci něco změnit.

Pokud jste už přečetli tunu knížek o dietách, pořád jste nedosáhli kýženého cíle a stále hledáte tu pravou dietu, tak vám asi moc dobře neposloužím. Srovnat to v podstatě nemám s čím, četl jsem snad jen Čtyřhodinové tělo od Timothyho Ferrise a zkoušel jeho nízkosacharidovou dietu bez valných úspěchů. Ač si jsou diety od Ferrise a paleo dieta od Hartwigových z programu Whole30 velmi podobné, tak co se týče zpracování knihy, jsou si na míle vzdálené. Zatímco po knize Čtyřhodinové tělo pořádně nevíte, co máte dělat, tak tady to víte ještě před dočtením samotné knihy. Z knihy přímo sálá její detailní propracovanost. Autorům se povedlo podívat se do mysli čtenářů a ihned odpovědět dotazy, které při čtení logicky vyplynou. Zároveň umí přihodit i nějaký vtip, ale nebojte se, jejich humor vás neurazí.

Kniha je členěna do tří částí. Nejprve popisuje funkce lidského trávicího ústrojí. V knize píší, že tuto část můžete přeskočit. Nedoporučuji – dozvíte se, co se děje v jednotlivých orgánech spojených s potravou, definice dále používaných pojmů nebo popsání reakce těla na různé druhy potravin. V knize nic není napsáno bezdůvodně. Vše je logicky vysvětleno a podloženo vědeckými experimenty. Druhá část knihy obsahuje popis programu Whole30. Autoři zase myslí na všechno – dozvíte se jak často jíst, kolik toho sníst a co jíst. Nezapomenou se zmínit o tom jak upravit program v případě, že se při něm budete věnovat sportovním aktivitám (doporučuji). Poslední část je pak příloha (nikoliv ta na talíři, s tou se během Whole30 rozloučíte, ale ta knižní), kde naleznete recepty pro váš nový jídelníček. Sem zároveň míří první výtka ke knize – moc se mi nelíbilo, jakým stylem jsou recepty napsány. Je to prostě úvodní obecný text a pak jen tabulky různých ingrediencí pro více receptů najednou. Detailních receptů se nedočkáte.

Funguje to!

Kniha také příliš dělá reklamu na sebe sama. Každá kapitola začíná úžasným příběhem o člověku, kterému Whole30 změnil život. To ale přece není potřeba, ten, kdo knihu čte, už další reklamu nepotřebuje. Při čtení pak máte pocit, že je to "tak úžasné", až to snad není možné a že jste byli pekelně napáleni (hezké to sousloví). Knize ale dejte šanci, tak jako jsem to udělal já, protože výsledek vás (tak jako v mnoha z těch úžasných příběhů v knize) překvapí. Při Whole30 jsem shodil asi 7kg a úbytek se stále zatím nezastavuje. Po absolvování programu totiž ani nemám chuť se ke starému jídelníčku vracet. Většina jídel, která jsem z jídelníčku vyhodil, mi už nepřináší žádný užitek nebo dobrý pocit.

Jídlo na prvním místě je od amerických autorů a psané také primárně pro americký trh. To se může projevit na pár surovinách, které u nás buď nejsou nebo jdou špatně sehnat. Rozhodně se ale Whole30 v českém prostředí absolvovat dá. Po celou dobu jsem využíval klasické české řetězce, případně něco našel na zahrádce. Ve městech pak doporučuji navštěvovat trhy. Paleo dieta je samozřejmě dražší než vaše stará strava. Zelenina i bílkoviny něco stojí. V knize na to ale najdete ten nejlepší argument: Je to investice do vašeho zdraví, do vašeho jediného těla, které ve svém životě máte.

Nenechte se ale zmást, kniha Jídlo na prvním místě není určená jen lidem, kteří chtějí zhubnout. Pokud víte že jíte špatně (tzn. vaše strava není správně vyvážená nebo obsahuje průmyslově vyráběné potraviny) a máte snahu to změnit, tak vám taky hodně dá. V knize se dovíte, jaké živiny má vaše strava obsahovat i v jakém množství.

Všechno je to o hlavě

Pokud do toho chcete jít a něco se sebou udělat, tak moje rada zní, že všechno je o hlavě: pokud nebudete mít dostatečnou motivaci a cíl, který vás požene, tak se vám to nikdy nepovede. Do konce života se můžete vymlouvat na váš pomalý metabolismus nebo dědičnost. Je to to nejjednodušší, co můžete udělat. Můžete se k tomu ale taky postavit opačně, využít toho, že máte nějaká kila navíc. Zní to směšně ale pokud se vám změna povede, tak to bude jako kopanec do těch nejlepších míst vaší osobnosti. Zvýší se vaše sebevědomí a raketově vzroste kvalita vašeho života. A lidé, kteří netrpí nadváhou, něco podobného nikdy neprožijí.

Pokud máte konkrétní dotazy, tak je rád pod článkem zodpovím. Knihu také budu doporučovat, kudy budu chodit – zaslouží si to. I mně pomohla změnit život.

Mé hodnocení:

100 %