Hostující recenze: Jídlo na prvním místě

pondělí, června 30, 2014

Dnešní článek bude v hodně ohledech dost speciální. Jeho autorem totiž nebudu já, v příštích odstavcích dostane slovo můj bratr Zdeněk. Podělí se s vámi o to, jak mu jedna knížka pomohla s velkou změnou …a bude to inspirativní. Jestli budete mít na závěr otázky, rád vám je zodpoví.

Takže brácha, předávám ti slovo. ;)





Zdravím čtenáře tohoto blogu a děkuji, že tu mohu vystoupit. Tak tedy začněme. ;)

Jídlo na prvním místě od Melissy a Dallase Hartwigových je kniha o jídle a jeho účincích na lidské tělo. Zavadí program očisty organismu nazvaný Whole30 (já to čtu anglicky tedy whole-thirty). Whole30 není primárně hubnoucí program, ale zhubnete u něj také. Jeho cílem je naučit vás správně se stravovat v dnešním komerčním světě, kde kvalita surovin, a tím pádem i jídla samotného, padá s poptávkou po co nejnižší ceně. Nekvalitní jídlo potom v lidském těle vyvolává spousty reakcí, od tloustnutí přes akné až po civilizační choroby. Proto má být podle autorů právě jídlo na prvním místě.

Paleo mýtů zbavené

Nadváha mě trápila vždycky. Nikdy však ne natolik, abych s tím něco dělal. Chytrý čtenář odtuší že tento text by nevznikl kdyby nenastal zvrat. Ten skutečně přišel a já dostal chuť a tu nejlepší motivaci něco změnit.

Pokud jste už přečetli tunu knížek o dietách, pořád jste nedosáhli kýženého cíle a stále hledáte tu pravou dietu, tak vám asi moc dobře neposloužím. Srovnat to v podstatě nemám s čím, četl jsem snad jen Čtyřhodinové tělo od Timothyho Ferrise a zkoušel jeho nízkosacharidovou dietu bez valných úspěchů. Ač si jsou diety od Ferrise a paleo dieta od Hartwigových z programu Whole30 velmi podobné, tak co se týče zpracování knihy, jsou si na míle vzdálené. Zatímco po knize Čtyřhodinové tělo pořádně nevíte, co máte dělat, tak tady to víte ještě před dočtením samotné knihy. Z knihy přímo sálá její detailní propracovanost. Autorům se povedlo podívat se do mysli čtenářů a ihned odpovědět dotazy, které při čtení logicky vyplynou. Zároveň umí přihodit i nějaký vtip, ale nebojte se, jejich humor vás neurazí. 


Kniha je členěna do tří částí. Nejprve popisuje funkce lidského trávicího ústrojí. V knize píší, že tuto část můžete přeskočit. Nedoporučuji – dozvíte se, co se děje v jednotlivých orgánech spojených s potravou, definice dále používaných pojmů nebo popsání reakce těla na různé druhy potravin. V knize nic není napsáno bezdůvodně. Vše je logicky vysvětleno a podloženo vědeckými experimenty. Druhá část knihy obsahuje popis programu Whole30. Autoři zase myslí na všechno – dozvíte se jak často jíst, kolik toho sníst a co jíst. Nezapomenou se zmínit o tom jak upravit program v případě, že se při něm budete věnovat sportovním aktivitám (doporučuji). Poslední část je pak příloha (nikoliv ta na talíři, s tou se během Whole30 rozloučíte, ale ta knižní), kde naleznete recepty pro váš nový jídelníček. Sem zároveň míří první výtka ke knize – moc se mi nelíbilo, jakým stylem jsou recepty napsány. Je to prostě úvodní obecný text a pak jen tabulky různých ingrediencí pro více receptů najednou. Detailních receptů se nedočkáte.

Funguje to!

Kniha také příliš dělá reklamu na sebe sama. Každá kapitola začíná úžasným příběhem o člověku, kterému Whole30 změnil život. To ale přece není potřeba, ten, kdo knihu čte, už další reklamu nepotřebuje. Při čtení pak máte pocit, že je to "tak úžasné", až to snad není možné a že jste byli pekelně napáleni (hezké to sousloví). Knize ale dejte šanci, tak jako jsem to udělal já, protože výsledek vás (tak jako v mnoha z těch úžasných příběhů v knize) překvapí. Při Whole30 jsem shodil asi 7kg a úbytek se stále zatím nezastavuje. Po absolvování programu totiž ani nemám chuť se ke starému jídelníčku vracet. Většina jídel, která jsem z jídelníčku vyhodil, mi už nepřináší žádný užitek nebo dobrý pocit.


Jídlo na prvním místě je od amerických autorů a psané také primárně pro americký trh. To se může projevit na pár surovinách, které u nás buď nejsou nebo jdou špatně sehnat. Rozhodně se ale Whole30 v českém prostředí absolvovat dá. Po celou dobu jsem využíval klasické české řetězce, případně něco našel na zahrádce. Ve městech pak doporučuji navštěvovat trhy. Paleo dieta je samozřejmě dražší než vaše stará strava. Zelenina i bílkoviny něco stojí. V knize na to ale najdete ten nejlepší argument: Je to investice do vašeho zdraví, do vašeho jediného těla, které ve svém životě máte.

Nenechte se ale zmást, kniha Jídlo na prvním místě není určená jen lidem, kteří chtějí zhubnout. Pokud víte že jíte špatně (tzn. vaše strava není správně vyvážená nebo obsahuje průmyslově vyráběné potraviny) a máte snahu to změnit, tak vám taky hodně dá. V knize se dovíte, jaké živiny má vaše strava obsahovat i v jakém množství. 

Všechno je to o hlavě

Pokud do toho chcete jít a něco se sebou udělat, tak moje rada zní, že všechno je o hlavě: pokud nebudete mít dostatečnou motivaci a cíl, který vás požene, tak se vám to nikdy nepovede. Do konce života se můžete vymlouvat na váš pomalý metabolismus nebo dědičnost. Je to to nejjednodušší, co můžete udělat. Můžete se k tomu ale taky postavit opačně, využít toho, že máte nějaká kila navíc. Zní to směšně ale pokud se vám změna povede, tak to bude jako kopanec do těch nejlepších míst vaší osobnosti. Zvýší se vaše sebevědomí a raketově vzroste kvalita vašeho života. A lidé, kteří netrpí nadváhou, něco podobného nikdy neprožijí.

Pokud máte konkrétní dotazy, tak je rád pod článkem zodpovím. Knihu také budu doporučovat, kudy budu chodit – zaslouží si to. I mně pomohla změnit život.

Mé hodnocení:

100 %


Dallas a Mellisa Hartwingovi: Jídlo na prvním místě
Přeložila Libuše Mohelská. Vydalo nakladatelství Jan Melvil Publishing v roce 2014, 336 stran.


Za poskytnutí knihy k recenzi děkujeme nakladatelství Jan Melvil Publishing.
Pro další informace se koukněte na stránku knihy Jídlo na prvním místě a případně sledujte český FB i Twitter této knihy.

11 komentářů

  1. Hrozně jsem se na recenzi těšila a nezklamala. : ) Takovouhle "nakopávací" knížku bych asi fakt ocenila. : )

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkně napsáno, o knize už dlouho uvažuji, ale co tak sleduji facebookovou skupinu Whole30, získávám dojem, že sníst týdně 30 vajíček není zrovna to, po čem toužím, ale možná jí dám ještě šanci :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Knihu jsem přečetla a jsem nadšená. Konečně kniha s koňskou dávkou selského rozumu (1+1=2). Žádný reklamní trik. Vřele doporučuji a souhlasím s recenzí.
      Jen chci reagovat, že kniha žádným způsobem nevnucuje, kolik vajec týdně by měl člověk sníst nebo zda vůbec. ;-)
      Podstatou knihy je uvědomit si, jak lidské tělo funguje, jak reaguje na různé potraviny, jak se tyto potraviny ovlivňují navzájem a jaký mají vliv, resp. dopad na procesy v těle (trávicí systém, hormonální funkce, nervová soustava aj.), následně pomocí programu Whole30 poznat své VLASTNÍ tělo (protože každý člověk je jiný) a až na základě téhle zkušenosti se SÁM/SAMA rozhodnout, zda některé potraviny z jídelníčku vyřadit a proč. Kniha je plná cenných informací, které se dají jen těžko shrnout na Facebook. ;-) To je asi jako přečíst knihu - nebo si pustit ukázku filmu.
      Mimochodem i já z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že když si dám k snídani míchaná vejce na másle se zeleninou, jsem plná energie, necítím únavu, nemám žádné chutě na sladké a mám dobrou náladu (protože je to snídaně bohatá na živiny a navíc mi chutná). Stejně tak jsem zjistila, že když si dám na talíř typickou českou (velkou) porci brambor, za hoďku, dvě mě honí mlsná, ať chci nebo nechci - když si naopak dám místo brambor na talíř pěkný kus masa a pěknou porci zeleniny, kterou mám ráda, jsem dobře najedená, plná energie a žádné chutě se ani v pozdním odpoledni nedostavují. Navíc člověk skutečně tímto stravováním přepne své tělo na získávání energie z tuků, nikoli z cukrů - a začne jako zázrakem hubnout - navzdory tomu, že jí vlastně kromě zeleniny i tuky. To si člověk musí sám na sobě vyzkoušet. Kdo nezkusil, neuvěří.
      Taky je třeba si uvědomit, že česká kuchyně je, co se týče zeleniny, dost omezená a nudná, že i ze zeleniny se za pomocí bylinek a zdravých tuků, dají vykouzlit jídla plná uspokojivých chutí. Kapitolu o tucích doporučuji.
      Kniha určitě stojí za přečtení. Dovoluji si tvrdit, že i mně změnila život. Člověk začne vnímat své vlastní tělo a vážit si ho. Takže mu přestane dávat potraviny, které by sám malému dítěti nedal (protože dobře ví, že nejsou zdravé).
      Není to o dietě, je to o změně stravovacích návyků a cestě ke zdraví. Skutečnost, že člověk při zdravém stravování hubne, je jen takový bonus navíc.

      Vymazat
  3. Brácha to sepsal moc pěkně, já jsem chtěla přemluvit manžela k takové hostovské recenzi, ale nevyšlo to. :-) Kniha vypadá zajímavě, líbí se mi, že je asi opravdu návodná, nicméně moc nefandím takovému striktnímu omezování jakékoli potraviny. A jíst tolik masa by mě zabilo :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Člověk striktně omezí jen ty potraviny, které mu nedělají dobře. A to až na základě svých vlastních zjištění po absolvování programu Whole30. Každý jsme jiný, každý máme jiné tělo a jiné stravovací návyky. Každý tedy na sobě bude pravděpodobně pozorovat jiné změny. Není stanoveno, kolik masa, by člověk měl sníst. Každý podle své aktuální chuti a s ohledem na své tělo.
      To že například mému muži prospívá jíst maso každý den, neznamená, že já, která mám úplně jiné tělo, jiný metabolismus, jiné aktivity, jiné zvyky a chutě to začnu dělat taky. Jím masa jen tolik, na kolik mám chuť a protože nejsem takový milovník masa, jako můj manžel a necítila bych se dobře, kdybych si každý den dávala steak, mám během týdne i dny bezmasé.
      Ještě doplním, že v kapitole "Doladění pro zvláštní skupiny" autoři mysleli také na vegetariány, vegany, lidi trpící cukrovkou, dráždivým tračníkem a zánětem tračníku, autoimunitním onemocněním, potravinovými alergiemi, dále aktivní sportovce, kojící a těhotné ženy a děti. Tyto skupiny mají svá specifika a autoři si to dobře uvědomují.

      Vymazat
    2. To je fajn, ale z recenze jsem to nepochopila. Samozřejmě souhlas, že každému sedne něco jiného. Tím spíš mi to ale připadá lepší řešit s nějakým dietologem a jinými odborníky. Samozřejmě někdo sáhne raději po knize a zkusí si s tím vystačit, jinému pomůže obecné snížení příjmu kalorií, problémy lidí jsou různé, já to nekritizuju, jen na základě vlastní zkušenosti (problémy se zažíváním, ne dieta na hubnutí) píšu, že bych z toho měla obavy vycházet. Ale možná jsem právě ten specifický případ. :-)

      Vymazat
  4. Takéto články a nadšené reakcie veľmi rada čítam. Jídlo na prvním místě som tiež čítala, je to jedna z najlepších kníh na paleo tému a neviem o nikom, komu by nepomohla. Sama som Whole30 absolvovala a som rada, že si nachádza ďalších a ďalších fanúšikov.
    Mimochodom, pozerám, že písanie dobrých recenzií máte v rodine, bratovi to ide tiež veľmi dobre :)

    OdpovědětVymazat
  5. Máš strašně hezký blog hodně jsi mě inspirovala

    OdpovědětVymazat
  6. O knize jsem zatím neslyšela, ale vypadá zajímavě a jelikož se mě tato problematika týká, je mi potěšením nalézt dobře recenzovanou knihu a věřím, že se k ní někdy dostanu! :)

    OdpovědětVymazat
  7. Děkuju za tip na inspirativní knihu, asi si ji půjčím nebo koupím :)

    OdpovědětVymazat

Oblíbené posty

Ocenění

V roce 2014 jsem měla tu čest, že můj knižní blog získal ocenění Knižní blog roku 2013. :-)

Subscribe